Een PCP-luchtbuks, ook wel een Pre-Charged Pneumatic buks genoemd, is een populaire luchtbuks binnen de schietwereld. Het type luchtbuks staat bekend om zijn werking door middel van samengeperste lucht. Om de luchtbuks te gebruiken, dien je de luchtcilinder vooraf te vullen met perslucht. Dit klinkt misschien een beetje ingewikkeld als je er nog geen ervaring mee hebt, maar dat is het niet. Als je de juiste stappen volgt, dan is het zelfs een vrij eenvoudige klus.
De benodigdheden om je PCP-buks te vullen
Op het moment dat je de PCP-buks wil vullen met perslucht, dan heb je een aantal benodigdheden nodig. Door dit vooraf klaar te leggen, vergemakkelijk je het proces om je luchtbuks te vullen.
> Vulslang en koppelingen
Om een PCP-buks te vullen heb je een vulstation of pomp nodig. Dit kan een handpomp, een persluchtfles of een elektrische compressor zijn. Over het algemeen wordt de duikfles (een persluchtfles) of de compressor het meest gebruikt. Een handpomp is namelijk een stuk zwaarder.
> Manometer
De manometer is een hulpmiddel om de druk in de cilinder van de luchtbuks te controleren.
Hoe vul je een PCP-buks?
Als je de pcp luchtbuks wilt vullen met perslucht, is het belangrijk dat je alle benodigdheden klaar hebt liggen. Hierdoor kun je moeiteloos binnen een aantal stappen je buks vullen.
Stap 1: controleer de druklimiet
Het begint allemaal met het controleren van de druklimiet van de luchtbuks. Het is van belang dat je de maximale werkdruk van je PCP-buks kent. Over het algemeen wordt dit aangegeven in de luchtcilinder zelf of in de handleiding van de luchtbuks. De druklimiet kan bijvoorbeeld 200 of 250 bar zijn. Het is hierbij belangrijk dat je de luchtbuks niet vult boven dit limiet.
Stap 2: vulslang aansluiten
De tweede stap staat in het teken van het aansluiten van de vulslang op de persluchtbron en de buks. Het is hierbij belangrijk dat de verbinding stevig is, zodat er geen lucht kan ontspannen. Over het algemeen hebben bijna alle luchtbuksen een vulnippel waarmee je de vulslang kunt koppelen.
Stap 3: manometer controleren
Op de pcp tbuks en de persluchtbron zit een manometer (drukmeter). Bekijk deze meter goed voor je start met het vullen van de luchtbuks.
Stap 4: kraan persluchtbron openen
Tijdens deze stap open je langzaam de kraan van de persluchtbron. Doe dit voorzichtig zodat je een plotselinge luchtdruk stijging voorkomt. Nu zal de lucht door de cilinder van de buks stromen.
Stap 5: druk langzaam laten stijgen
Nu de lucht in de buks stroomt is het belangrijk dat je de manometer goed in de gaten houdt. Zorg ervoor dat de druk langzaam stijgt en dat de druk niet boven de maximale druk van je luchtbuks komt. Op het moment dat de cilinder de gewenste druk heeft bereikt stop dan de luchttoevoer.
Stap 6: ontluchting vulslang
Voordat je de vulslang loskoppelt, moet je de resterende druk uit de slang ontluchten. De meeste vulstations hebben een ontluchtingsventiel. Draai dit ventiel open, om de druk uit de vulslang te laten ontsnappen. Hiermee voorkom je dat de slang met kracht losschiet.
Stap 7: pcp buks loskoppelen
Nu de druk uit de vulslang is, kun je de pcp luchtbuks veilig loskoppelen van het vulstation. Je PCP-buks is nu volledig gevuld en klaar voor gebruik.
Hoe vaak moet de PCP luchtbuks gevuld worden?
Hoe frequent je een luchtbuks moet vullen met perslucht is afhankelijk van de grootte van de cilinder en hoe vaak de PCP luchtbuks gebruikt wordt. Met een groter cilinder kun je namelijk veel langer schieten, voordat deze opnieuw gevuld dient te worden.
Over het algemeen moet de luchtbuks opnieuw gevuld worden tussen de 20 en 100 schoten. Het precieze aantal is afhankelijk van het model en de luchtdruk in de cilinder.