In deze tekst zullen wij u uitleg geven over de werking van een demper. Ook zullen wij voorbeelden geven in welke situatie een demper optimaal werkt en wanneer een geluidsdemper minder effectief is.
Hoe werkt een geluidsdemper? De theorie
Om een luchtbuks stiller te kunnen gebruiken, heeft men een demper nodig. Een demper vertraagd de luchtstroom die achter het luchtbuks kogeltje aankomt zodat de drukt daalt en hierdoor daalt ook het geluidniveau. Een geluidsdemper heeft meer inhoud dan de loop van een luchtbuks, daarnaast zijn er in een demper ook kamers aangebracht al dan niet met een vulling voor de demping. Deze kamers vertragen de luchtstroom zodat de lucht gefaseerd de loop verlaat en dus niet direct in een keer. Dit resulteert in aanzienlijk minder geluid.
Wanneer werkt een demper optimaal?
Een demper werkt het beste bij een PCP luchtbuks of een CO2 luchtbuks. De reden is dat deze buksen puur en alleen werken met luchtstromen – oftewel perslucht en CO2. Dit omdat deze buksen geen gebruik maken van aandrijfsystemen met een mechanische werking zoals een veerbuks of een gasram buks.
Over het algemeen is een CO2 buks het makkelijkste te dempen omdat deze buksen ook nog het minst krachtig zijn in vergelijking met PCP buksen. PCP buksen zijn leverbaar in vele variaties en vele uitvoeringen qua kracht. Over het algemeen beginnen PCP buksen vanaf 40 joule tot aan ver boven de 1000 joule. Hoe krachtiger de buks hoe beter de kwaliteit van de demper dient te zijn.
Aanraders voor dempers
Voor instapmodellen adviseren wij vaak de SAK dempers, deze zijn zeer goed van kwaliteit en scherp geprijsd. Bent u op zoek naar een nog betere demper? Dan zijn de Weihrauch XL en Weihrauch XL-K dempers zeer aan te raden. Deze dempers zijn voorzien van zeer ruime kamers en een goede vulling voor optimale geluid reductie. Luchtbuksen welke geschikt zijn voor een demper beschikken vaak over zogenaamde ½ UNF schroefdraad, dit is een gestandaardiseerde maat.
Wanneer werkt een geluidsdemper minder goed?
Een geluidsdemper is minder effectief bij gasram en veerbuksen. De demper reduceert uiteraard wel geluid. Echter bij het overhalen van de trekker schiet er met hoge snelheid een veer of gasram veer hard naar voren om druk te genereren zodat het kogeltje wordt voortgestuwd. Deze mechanische beweging van de veer of gasram veer kan uiteraard niet gedempt worden door de demper. Dit geluid zal men dus altijd blijven horen. Dus zoals gezegd wordt het geluid wel gedempt, maar niet zo goed als bij een PCP luchtbuks of een CO2 luchtbuks.
Let op! U mag een luchtbuks demper nooit op een vuurwapen gebruiken! Deze dempers zijn niet gebouwd voor de druk opbouw van een vuurwapen, de demper zal dan ook exploderen met alle gevolgen van dien.
Hoe werkt een geluidsdemper & de historie
De eerste dempers zijn uiteraard eerst ontwikkeld voor vuurwapens, pas vele decennia later worden dempers ingezet voor luchtwapens. In het jaar 1909 is het eerste patent voor een commerciële demper vastgelegd door de Amerikaan Hiram Percy Maxim. Maxim is ook wel bekend van het eerste volledig automatische machine geweer; the Maxim gun. De Maxim demper werd al vanaf 1909 aangeboden als een oplossing aan sportschutters om gehoorschade te voorkomen. Deze dempers genereerden een aanzienlijk reductie in geluid en zorgden ook voor een verminderde mondingsvlam (dit is bij luchtbuksen uiteraard niet nodig). Deze stalen dempers waren in Amerika dan ook een gigantisch succes. Nadien zijn er vele uitvoeringen op de markt gekomen en heeft men ook dempers voor luchtbuksen ontwikkeld.
Wij hebben een uitgebreid assortiment aan geluiddempers. Twijfelt u of uw buks geschikt is voor een demper? Of twijfelt u welke demper het meest geschikt is voor uw buks? Neem dan contact met ons op, wij helpen u graag met uw keuze!